Manualul utilizatorului de anvelope

Intretinerea si exploatarea corecta a anvelopelor mareste siguranta ta in trafic si duce la obtinerea maximului de performante si a celui mai bun randament kilometric posibil. Cea mai usoara metoda prin care poti obtine o longevitate buna si performante satisfacatoare de la anvelopele tale, este verificand periodic daca acestea sunt umflate corespunzator, daca uzura este uniforma si daca au aparut urme ale avarierii.

Verifica presiunea din pneuri la fiecare doua saptamani

Mentinerea presiunii corecte in anvelope este obligatorie pentru ca acestea sa aiba performantele optime, pentru a spori siguranta ta si pentru a face economia de carburant. Presiunea trebuie sa corespunda cu specificatiile manualului de utilizare al vehiculului.

O presiune scazuta in pneuri mareste rezistenta la rulare a anvelopei si diminueaza capacitatea acesteia de a frana eficient pe carosabil umed. Presiunea scazuta este principala cauza a distrugerii anvelopelor si poate duce chiar la explozia cauciucului.

La polul opus, o presiune prea mare in pneuri mareste rigiditatea rotilor, duce la disconfort si poate provoca vibratii nedorite. Presiunea prea mare mareste riscul de deteriorare a anvelopelor in urma impactului cu obstacolele de pe carosabil.

Atentie! Niciodata sa nu verifici presiunea din pneuri imediat dupa un drum lung, atunci cand anvelopele sunt inca calde. Cand aerul din anvelopa este cald presiunea din pneuri creste si acest lucru conduce la masuratori eronate. Asteapta ca anvelopa sa se raceasca si apoi masoara presiunea.

Nu supraincarca masina

Gasesti limitele de incarcare in manualul de utilizare al masinii tale. Supraincarcarea masinii pune o presiune excesiva pe anvelope si pe alte componente importante ale vehiculului si duce la scaderea manevrabilitatii, cresterea consumului de carburant si aparitia pericolului de explozie a anvelopelor.

Sofatul echilibrat este benefic

Stilul tau de sofat are o mare influenta asupra pneurilor si a consumului de carburant. La fel cum sofatul eco poate reduce semnificativ consumul de combustibil si prelungeste durata de viata a cauciucurilor, la fel si sofatul echilibrat si constant este benefic pentru longevitatea pneurilor. Accelerarea sau franarea brusca si virajele rapide scurteaza simtitor durata de viata a cauciucurilor.

Frecarea anvelopelor de borduri sau rularea peste diverse obstacole de pe carosabil poate duce la avarierea cauciucurilor la suprafata sau in interior. Aparitia vibratiilor in volan poate fi cauzata de avarierea anvelopelor. In astfel de situatii, este indica verificarea imediata a anvelopelor.

Supravirarea rotilor (viteza excesiva sau suprasolicitarea acestora) trebuie evitata deoarece are aceleasi efecte negative asupra anvelopelor ca si presiunea prea mica si poate cauza avarierea cauciucurilor prin incalzirea lor excesiva.

Evita rotirea excesiva a rotilor atunci cand vehiculul tau este blocat pe zapada, gheata, noroi sau nisip. Forta centrifuga generata de o anvelopa care se roteste rapid poate provoca explozia acesteia. Leganarea repetata a masinii fata - spate poate elibera mai eficient masina in astfel de situatii.

Atentie! Nu sta niciodata langa sau in spatele unei anvelope care se roteste la viteze mari (cum e cazul atunci cand impingi o masina blocata).

Rotirea regulata a anvelopelor

Anvelopele trebuie rotite periodic, in conformitate cu instructiunile din manualul vehiculului tau, avandu-se grija sa se respecte intervalul de timp recomandat pentru rotire. Cu exceptia cazului cand manualul vehiculului specifica altceva, este bine ca anvelopele sa fie rotite la fiecare 10000 - 12000 kilometri, sau chiar mai des daca pe banda de rulare apar semne ale uzurii neregulate. In cazul aparitiei uzurii neregulate, este recomandata si verificarea directiei si a celorlalte component mecanice ale masinii.

In procesul de rotire trebuie sa se tina seama de presiunea specificata in manualului de utilizare a vehiculului. Unii producatori de masini precizeaza presiuni diferite pentru cele doua axe ale masinii (fata - spate).

Daca masina are in dotare si roata de rezerva de dimensiuni normale (nu e cazul rotilor de rezerva inguste), atunci si aceasta trebuie inclusa in procesul de rotire. Nu uitati sa verificati si presiunea rotii de rezerva in momentul utilizarii ei in procesul de rotire a anvelopelor.

Daca masina este echipata cu un sistem de monitorizare a presiunii TPMS (tyre pressure monitoring system) este indicat ca la rotirea anvelopelor sa se respecte specificatiile manualului vehiculului cu privire la recalibrarea acestuia.

La rotire trebuie avut grija ca anvelopelor directionale sa-si mentina directia de rotatie. In cazul anvelopelor care au pe flanc notatiile "Inside" "Outside", la rotire partea "Outside" trebuie sa fie intotdeauna spre exterior.

Monteaza intotdeauna anvelopele noi pe axa din spate

Este recomandata inlocuirea tuturor anvelopelor de pe masina in acelasi timp. Daca totusi achizitionezi anvelopele noi in perechi de cate doua, iti recomandam montarea anvelopelor noi pe axa din spate.

Verifica constant anvelopele pentru semne ale deteriorarii

Pietre, cuie sau alte obiecte de pe carosabil pot provoca deteriorari ale anvelopelor prin taiere, rupere sau perforare, iar acest lucru poate duce la explozia anvelopei. Pentru siguranta ta si a celor din jur, verifica constant anvelopele pentru a vedea daca au urme de avarie.

Ai grija la adancimea profilului anvelopelor

Pe masura ce anvelopele se uzeaza, performantele acestora scad, iar riscul de acvaplanare creste. Asigura-te ca anvelopele se incadreaza in limitele legale de uzura.

Pentru ca peformantele anvelopelor uzate excesiv scad considerabil, producatorii de anvelope recomanda inlocuirea anvelopelor atunci cand adancimea benzii de rulare scade la sub 3 mm in cazul anvelopelor de vara si la sub 4 mm in cazul anvelopelor de iarna.

Depozitarea anvelopelor in extrasezon

Anvelopele sunt concepute pentru a rezista la deteriorarea prin expunere la lumina solara, umiditate si ozon. Cu toate acestea, la depozitarea in extrasezon, anvelopele trebuie ferite de acesti factori daunatori.

Dupa demontare, anvelopele trebuie inspectate pentru eventuale avarieri si apoi curatate cat mai amanuntit. Inlatura toate pietricelele si alte corpuri straine dintre blocurile benzii de rulare si marcheaza cu creta pe anvelope pozitia acestora pe masina.

Acest lucru te va ajuta la remontare pentru a nu strica planul de rotire.

Spatiul de depozitare trebuie sa fie curat, uscat si cu o ventilatie moderata, iar temperatura optima este sub 25 grade Celsius.

Evita depozitarea in spatii cu umiditate ridicata, in apropierea petelor uleioase sau unsuroase sau a unor agenti chimici (dezinfectanti, vopsele, acizi, etc). Nu expune anvelopele la raze ultra-violete si nu le aseza in proximitatea surselor generatoare de ozon.

Anvelopele jantate nu se depoziteaza in pozitie verticala ci fie suspendate prin agatarea jantei, fie in pozitie orizonala unele peste altele. In varianta a doua, roteste-le la fiecare patru saptamani. Presiunea recomandata de umflare in perioada de depozitare este de 15 psi/1 bar.

Anvelopele nejantate nu se depoziteaza suspendate sau in pozitie orizontala. Pozitia corecta de depozitare a acestora este cea verticala, unele langa altele, pe un rastel la distanta de podea. Si in acest caz anvelopele se rotesc o data la patru saptamani.